podjazd do garażu

Podjazd do garażu – jak i z czego go wykonać?

Nawierzchnię podjazdu do garażu można wykonać z różnych materiałów. Ważne jest to, aby miała odpowiednią nośność, wymiary dobrane do potrzeb domowników oraz prezentowała się estetycznie. W budowie podjazdu znajduje zastosowanie kostka brukowa, płyty betonowe, płyty ażurowe i wiele innych materiałów. Jak wybrać ten, który najlepiej sprawdzi się w Twoim domu?

Wjazd do garażu – jak zaplanować?

Prawidłowo wykonany podjazd to przede wszystkim wygoda dla osób parkujących w garażu i przed nim. Ważna jest dobrze dobrana nawierzchnia i jej wymiary (przede wszystkim minimalna szerokość podjazdu, która nie jest zbyt mała). Pozwala to na stworzenie podjazdu, który jest komfortowy w eksploatacji, odporny na uszkodzenia mechaniczne i zmienne warunki pogodowe, a przy tym estetycznie się prezentuje.

Zanim zlecisz wykonanie podjazdu lub sam się tym zajmiesz, zastanów się, jakie są Twoje potrzeby. Do tego, ile samochodów i o jakim ciężarze będzie się poruszało po nawierzchni, warto dobrać materiał, z jakiego ona powstanie.

Zaplanuj także kąt nachylenia, jaki będzie miał podjazd do garażu oraz jego kształt — tak, aby manewrowanie pojazdem nie sprawiało trudności. To ważne szczególnie na mocno nachylonych działkach lub tych o nietypowych wymiarach.

Z jakiego materiału wykonać podjazd?

Ważną kwestią jest także to, jaki materiał zostanie użyty do wykonania podjazdu do garażu. Najpopularniejsze jest zastosowanie:

  • kostek betonowych,
  • płyt brukowych,
  • płyt ażurowych,
  • kostek kamiennych,
  • naturalnego kamienia.

Istotne jest to, aby nawierzchnia była odporna na duże obciążenia. Zależy to w dużej mierze od rodzaju zastosowanego materiału. Elegancki podjazd jest również wykonany z estetycznych surowców, które pasują wizualnie do otoczenia. Warto zadbać o to, aby ten obszar nie zdominował całej posesji, na przykład kolorystycznie.

Kostka brukowa na podjazd

Podjazd do garażu z kostki brukowej to jedno z najczęściej wybieranych rozwiązań. Jest tak dlatego, że materiał ten ma wiele zalet. W przypadku kostki brukowej masz zapewnioną wysoką trwałość podjazdu — takie nawierzchnie znoszą duże obciążenia pod warunkiem, że kostka betonowa będzie miała odpowiednią grubość. Jednak nawet ta niezbyt gruba idealnie nadaje się do parkowania samochodów osobowych

Zaletą nawierzchni tego typu jest też trwałość, odporność na czynniki atmosferyczne i estetyczny wygląd.

Betonowy podjazd do garażu

Podjazd betonowy to alternatywa dla kostki kamiennej i brukowej. Jest trwały, nie wymaga dużych nakładów konserwacyjnych i ma uniwersalny wygląd. Może też znosić większe obciążenia — jeśli wykorzystany beton będzie miał odpowiednie parametry.

Koszt wykonania nawierzchni z betonu nie jest wysoki. Jeśli więc chcesz mieć tani podjazd, zastąp bruk klinkierowy czy kostkę kamienną właśnie betonem.

Inny materiał

Kostka kamienna czy beton nie są jedynymi dostępnymi opcjami. Coraz bardziej popularne stają się podjazdy z płyt betonowych. Można z nich wykonać wytrzymałą nawierzchnię, zapewniającą skuteczny odpływ wody i odpowiednią nośność.

Przede wszystkim jednak budowa podjazdu z takich elementów pozwoli Ci osiągnąć niepowtarzalny wygląd posesji. Wielkoformatowe płyty brukowe to sposób na nowoczesny podjazd, który świetnie wpisuje się w najnowsze trendy aranżacyjne.

Jeśli więc chcesz zastąpić kostkę brukową mniej oczywistym materiałem, stworzenie miejsca postojowego z płyt brukowych może być idealnym pomysłem.

Jak zrobić podjazd do garażu z płyt brukowych?

Do wykonania podjazdu zwykle stosuje się płyty brukowe o dużych wymiarach – 80 x 40, 60 x 60, a nawet 100 x 100 cm. Powinny cechować się zwiększoną wytrzymałością mechaniczną. Przyjmuje się, że płyty na podjazd o odpowiedniej grubości mają minimum 8 cm.

Żeby nawierzchnia podjazdu do garażu zachowała ładny wygląd i trwałość, trzeba przygotować pod nią wzmocnioną podbudowę. Spadek w gruncie powinien mieć 2%, aby chronił przed nadmiarem wody gromadzącej się na przygotowanej powierzchni.

Podbudowa pod płyty brukowe

Po bokach mocuje się obrzeża stabilizowane w mieszance betonowej. Podbudowa powinna mieć grubość co najmniej 35 cm i składać się z dwóch warstw. Na spodzie układa się mieszankę z wykorzystaniem kruszywa łamanego (31,5-63 mm) oraz drobniejszego klińca lub grubego żwiru (16-31,5 mm).

Na niej kładzie się drugą warstwę (15 cm) z mieszanki kruszywa lub betonu klasy B10 w postaci półsuchej. Ostatni etap to podsypka (2-4 cm) z bardzo drobnego kruszywa różnych frakcji (2-8 mm),

Na tak przygotowanej podbudowie układa się płyty brukowe.

Jak dbać o podjazd do garażu?

Przestrzeń wokół domu powinna być zadbana i estetyczna. Dotyczy to także nawierzchni na podjeździe. Szczególną uwagę warto zwracać na wszelkie usterki, takie jak ubytki fug pomiędzy kostkami brukowymi. Warto jak najszybciej je uzupełniać, aby nie prowadziły do dalszej degradacji nawierzchni pod wpływem deszczu.

Trzeba także usuwać roślinność, porosty i glony, które mogą rozwijać się na podjeździe. Nie tylko wpływają negatywnie na estetykę, ale także mogą uszkadzać nawierzchnię. Jeśli chcesz mieć podjazd, który dobrze się prezentuje, warto regularnie spłukiwać z niego zanieczyszczenia (na przykład myjką ciśnieniową) i reagować na ewentualne ubytki.

Nowoczesne podjazdy wykonane z wysokiej klasy materiałów zwykle nie wymagają zaawansowanych prac konserwacyjnych.